Opetuksen pysyttävä mukana teknologian kovassa vauhdissa

Opiskelijat ottavat nykyään omat läppärit kouluun.

Tekniikan vauhdikkaassa kehittymisessä on myös varjopuolensa. Uudet teknologiat mahdollistavat kuitenkin nykyaikaisia tapoja opiskella.

Teksti ja kuva: Sami Porio

“On turhauttavaa, että joutuu tekemään monien kymmenien tuntien työmäärään, jotta saisi mahdollisimman paljon irti laitteista ja muutaman käyttökerran jälkeen ne otetaan pois käytöstä.“, sanoo Martinlaakson yläasteen kemian ja fysiikan opettaja Kalle Salokannel.

Teknologian vauhdikkaassa kehittymisessä on myös varjopuolia, sillä ainakin Martinlaakson yläasteella vuosien 2014 ja 2015 vaihteessa otettiin käyttöön oppilaille tunneilla jaettavia tabletteja, mutta ne otettiin pois käytöstä vain muutama vuosi sen jälkeen. Suunnitelmana oli korvata tabletit chromebookeilla eli pienillä läppäreillä.

Tietokoneiden käyttö on noussut huomattavasti uuden vuonna 2016 tulleen opetussuunnitelman mukana lukioissa. Nykyään lukiolaisella on oltava oma kannettava tietokone mukanaan koulussa.

Tämä on mahdollistanut sen, että opettajat ovat voineet ottaa käyttöön erilaisia opetusympäristöjä opetuksessa. Kaksi käytetyintä ovat Googlen Classroom ja Drive. Nämä mahdollistavat helposti tehtävien antamisen opiskelijoille sekä tiedostojen jakamisen henkilöiden välillä.

Opetusta hyödyttäviä tietoteknisiä sovelluksia ja ympäristöjä kehitetään jatkuvasti lisää ja niihin on niinkin suuri usko, että tulevaisuudessa vuonna 2000 syntyneet ja nuoremmat kirjoittavat ylioppilaskirjoituksissa kaikki aineet omilla läppäreillä.

Opettajilla saattaa olla haastava työ pysyä mukana uusissa opetusmalleissa, mutta koska niistä on paljon hyötyä, niitä kannattaa ottaa käyttöön.