Koulu digitalisaation kourissa – uudet tavat opiskella voivat vaikuttaa vanhemmista oudoilta

Rehtori Pasi Majasaari sanoo, että nuoret ovat taitavia somen käyttäjiä, mutta esimerkiksi sähköposti saattaa tuottaa vaikeuksia.

Monelle Hämeenkylän koulun oppilaalle uusi opetussuunnitelma tuli yllätyksenä. Hämeenkylän koulun rehtori Pasi Majasaari kertoo, kuinka digitalisaation tuoma tekeminen on yllätänyt monet oppilaat ja yli 200 oppilaalla oli töitä rästissä.

Teksti ja kuvat: Aaro Pyyhkälä

Vuonna 2014 opetushallitus hyväksyi uuden opetussuunnitelman, joka tuli käytäntöön 2016 alkaneella lukuvuodella. Tämä opetussuunnitelma toi esille laaja-alaisen osaamisen tärkeyttä.

Tämä tarkoittaa sitä, että siirrytään pois yksittäisistä faktoista ja mietitään enemmän tietyn aineen tavoitteita ja päämääriä. Näihin päämäärin yritetään päästä erilaisilla työkaluilla, kuten ryhmätöiden ja digitalisaation avaulla.

Tällä hetkellä Vantaankosken Sanomalassa evakossa olevalla Hämeenkylän koululla viedään sähköistämistä eteenpäin nopeaa vauhtia.

Rehtori Pasi Majasaari kertoo, kuinka monelle nuorelle sosiaalisten medioiden käyttö onnistuu helposti, mutta aikuisille tuttu ja turvallinen sähköposti on nuorille outo asia.

Hämeenkylän koulun lehtori Timo Järvenpää ohjaa toimintaa, jossa koulun oppilaat opastavat opettajia ja toisia oppilaita digitaalisessa maailmassa.

Nuorille some ja digitaalinen viihde on jokapäiväinen asia. Oma puhelin nähdään viihdelaitteena, jolla voi pelata, chattailla tai katsoa videoita.

Nykyään kuitenkin myös oma puhelin voi toimia opiskelulaitteena. Puhelinta voi käyttää tiedonhakuun ja nykyään käytetään myös kilpailuhenkisiä visailupalvelua kuten Kahoot!-peliä.

Uutta teknologiaa pusketaan kouluihin nopeaa vauhtia, ja jotkut vanhemmat eivät pysy perässä. Lehtori Timo Järvenpää ja rehtori Majasaari kertovat miten vanhemmilla on vaikeuksia sopeutua uusiin oppiympäristöihin. Läksyjen tekemisen seuraaminen on vaikeaa ja uudet tavat opiskella voivat vaikuttaa oudoilta.

Historiaa ja yhteiskuntaoppia opiskellaan Hämeenkylän koulussa jo täysin sähköisesti. Moni lukee myös digitaalista kirjaa ja vastaa tehtäviin netissä. Sähköistämistä edistetään eteenpäin muihin aineisiin.

Lehtori Järvenpää käyttää omissa ryhmissään uusia työkaluja ja hän myös ohjaa Hämeenkylän koulun oppilasagenttitoimintaa, jossa oppilaat avustavat koulun digitalisoitumista opettamalla opettajia ja oppilaita. Sähköistyminen otetaan myös huomioon myös tulevassa uudessa Hämeenkylän koulussa.